Korjaa autosi itse


Auton vieminen korjaamolle voi olla kallista puuhaa eikä aina tiedä, kuinka tehokkaasti mekaanikot työskentelevät, tai veloittavatko he turhasta pahaa aavistamattomalta kuluttajalta. Mikäli perustyökalut pysyvät kädessä, ja nauttii esimerkiksi kesäisin raikkaassa ulkoilmassa ahertamisesta, voi olla parempi vaihtoehto korjata auto itse. Monelle perusasiat ovat tuttuja – kuten öljyjen ja renkaiden vaihto -, mutta aloittelija voi onnistua monimutkaiseltakin kuulostavissa asioissa, kunhan tutustuu kattaviin ohjeisiin, joita netti on pullollaan. On tärkeää huolehtia, että saatavilla on oikeat työkalut ja varaosat, esimerkiksi moottorikelkan varaosat tai halvat kopiot eivät tavallisesti kelpaa autoihin, ja kaikenlaisia tarvikkeita voi nykyään tilata myös netistä hyvinkin edullisesti.

Kerromme tässä artikkelissa muutamia vinkkejä yleisiin tilanteisiin, joissa auton voi huoltaa ja korjata tee-se-itse-menetelmin.

Tuulilasin korjaus

Tuulilasin vaihtaminen tulee usein erittäin kalliiksi, ja se voi maksaa jopa yli tuhat euroa. Tuulilasin voi monessa tapauksessa kuitenkin korjata itse alle parilla kympillä käyttämällä tuulilasin korjaussarjaa, joka sisältää ruiskun, tarrarenkaat ja paikkausainetta. Näillä voi helposti itse korjata pari pientä kiveniskemää tai yhden pitkän halkeaman. Tuulilasin kiveniskemät ja halkeamat on tärkeää korjata ajoissa, ennen kuin ne lähtevät leviämään

Tarrarengas liimataan keskelle iskemää, minkä jälkeen ruisku kiinnitetään siihen. Vetämällä ruiskun mäntää saadaan luotua tyhjiö kiveniskemään, minkä jälkeen kiveniskemä täyttyy paikkausaineesta noin 15 minuutissa, kun mäntä vapautetaan. Aurinkoisella säällä aine kuivuu myös noin vartissa, sillä se vaatii siihen auringon UV-säteilyä. Pakkaus sisältää myös terän, jolla lasin pinta hiotaan tasaiseksi kuivumisen jälkeen.

Renkaan paikkaus

Rengas voi vaatia paikkausta, mikäli siihen on osunut esimerkiksi naula, ruuvi tai jokin muu terävä esine. Renkaanpaikkaussarja työkaluineen kustantaa kymmenisen euroa. Jopa rengasliikkeet käyttävät samanlaisia tarvikkeita, joten itse paikkaamalla säästää paljon. Haluamme kuitenkin huomauttaa, että jokainen on itse vastuussa, jos korjaa autoaan ilman ammattilaisen apua.

Aluksi renkaasta tulee poistaa siihen uppoutunut terävä esine. Paikkaussarjan mukana tullut työkalu työnnetään reikään, ja sitä rassataan niin kauan, että työkalu liukuu vaivattomasti sisään ja ulos. Paikkaa kutsutaan ”kamelinpaskaksi”. Ensin kamelinpaska ja reikä voidellaan liimalla, minkä jälkeen se työnnetään sisälle reikään noin puoliväliin asti ja siitä leikataan ulkopuolelle jäävä ylimääräinen osa pois.

Naarmunkorjaus

Naarmujen häivyttämistä varten on myynnissä monenlaista kynää ja ihmeainetta, mutta kerromme suoraan, että nämä tuotteet eivät ole yleensä toimineet testeissä. Todellisuudessa on olemassa kaksi parasta tapaa korjata naarmu:

1. Maalata ja lakata naarmu

2. Poistaa lakkakerrosta naarmun häivyttämiseksi

Syvät naarmut ulottuvat pohjamaaliin tai jopa peltiin asti, jolloin ainoa keino korjata naarmu on täyttää se uudella maalilla ja lakalla. Syvän naarmun tunnistaa siitä, että sen voi tuntea kynnellä.

Monesti pienet naarmut ovat vain auton lakkakerroksessa, jolloin sen häivyttäminen on helppoa. Naarmu näkyy voimakkaasti sen terävien reunojen takia, ja reunoja pyöristämällä naarmu ei todellisuudessa katoa, mutta se katoaa näkyvistä niin, ettei sitä enää helposti huomaa.

Häivytettävä kohta tulee puhdistaa perusteellisesti ja pyyhkiä rasvanpoistoaineella. Seuraavaksi naarmun ympäristö hiotaan rotary-tyyppisellä kiillotuskoneella, jolla paineen saa kohdistettua täsmällisesti. Eri maalipinnoille soveltuvat erilaiset kiillotusaineet, joten ne tulee valita auton mukaan. Kiillotusaine levitetään naarmun ympärille, minkä jälkeen kiillotuskoneella annetaan reilusti painetta naarmun päälle. Pian voi huomata, että naarmu on lähes kokonaan kadonnut!