Ladojen kerääminen on harvinainen harrastus


 

Monet pitävät Ladaa huonona autona ja sellaisen omistaminen saattaa saada aikaan jopa hämmentyneitä naurahduksia tai sääliviä katseita, mutta Suomesta löytyy myös Ladan uskollisia kannattajia ja Lada-harrastajia. Miksi sitten joku harrastaa nimenomaan Ladoja? Mikä tässä neuvostovalmisteisessa autossa voi kiehtoa alan harrastajaa? Jokaisen Ladaharrastajan tarina on varmasti omanlaisensa, mutta eräs Ladaharrastaja kertoo harrastuksensa lähteneen liikkeelle kiistasta naapureiden kanssa. Hän nimittäin kinasi naapurinsa kanssa siitä, ovatko amerikkalais- vai neuvosto-valmisteiset autot parempia. Hänen mielestään neuvostoliittolaiset autot ovat amerikkalaisia parempia ja siitä kaikki lähti liikkeelle.

Ladaharrastajan kokoelmista voi löytyä monen värisiä Ladoja

Ladojen maailmaan paneutunut harrastaja saattaa haalia kokoelmiinsa monen värisiä Ladoja, jopa keltaisia. Osa Ladoista on malliltaan myös kantikkaita. Kantikkaassa mallissa myös auton etuvalot ovat malliltaan kantikkaat.

Ladan yksityiskohdat kiehtovat alan harrastajaa

Vaikka maallikko saattaa pitää kaikkia Ladoja melko saman näköisinä, tietää alan harrastaja kertoa, että Ladoista löytyy runsaasti kiehtovia pieniä yksityiskohtia. Mallien ja vuosimallien välillä on mielenkiintoisia eroja, jotka ovat monen mielestä Ladaharrastuksen suola. Autosta saattaa löytyä esimerkiksi takavalot, joissa on kromatut kehykset tai tietynlainen peili. Myös auton mittaristo saattaa olla aivan erityinen.

Osa Ladaharrastajista on erityisen kiinnostuneita erilaisten mallien historiasta

Myös erilaisten Ladamallien historia voi olla harrastuksen kantava tekijä. Historiasta löytyy nimittäin loputtomasti tutkittavaa. Monelle Ladaharrastajalle automallien historiaan tutustuminen tuo elämään tärkeää sisältöä ja mielenkiintoista tekemistä. Monet käyvät Lada-kokoontumisissa, joita järjestetään ympäri Suomea vuoden ympäri.

Osa Ladoista on museoautoja

Jotta auto luokiteltaisiin museoautoksi, tulee sen olla vähintään 30-vuotias. Tämä ei kuitenkaan vielä välttämättä riitä, vaan tämän lisäksi auton tulee olla myös erittäin hyvässä kunnossa tai sen tulee olla hyvin entisöity. Vaikka kriteerit ovatkin tiukat, museoautojen määrä on kasvussa. Myös jokunen Lada on saavuttanut museoauto-kunnianimen.

Aikoinaan Ladojen varustelu jatkui vielä autojen saavuttua Suomeen

Mielenkiintoinen vivahde Ladojen historiassa liittyy peileihin. Aikoinaan tehtaalta ei nimittäin saanut oikealla puolella käytettävää peiliä, joka kuitenkin piti olla Suomessa ajettaessa. Tällaisten tilanteiden vuoksi autojen varustelu jatkuikin vielä siinäkin vaiheessa, kun auto oli jo tuotu Suomeen. Näin Ladoihin saatiin esimerkiksi länsimaiset peilit.

Erästä Lada-mallia kutsuttiin nappisilmäksi, koska autossa oli pyöreät etuvalot. Moni saattaa muistaa tämän klassikkomallin lapsuudestaan ja autoon saattaa liittyä hyviä muistoja. Usein ajan sanotaan kultaavan muistot ja moni Ladoihin perehtymätön maallikko saattaakin olla sitä mieltä, että näin on käynyt juuri Ladaharrastajien kohdalla. Toisaalta Ladoihin vihkiytynyt harrastaja osaa antaa tähän väitteeseen varmasti pontevan vastaväitteen ja kertoa montakin syytä siihen, miksi hänen valintansa on juuri Lada. Jos jenkkiautoharrastajat suhtautuvat amerikanrautoihin intohimoisesti, niin aivan samalla tavalla myös Ladaharrastajat puolustavat suosikkiautomerkkiään henkeen ja vereen.