Voiko sähköauto toimia varavoimana kodin sähkökatkon aikana?


Sähköauto kotisi turvana sähkökatkoissa?

Sähkökatkot ovat harmillisia, mutta tiesitkö, että sähköautosi voi olla avainasemassa? Uudet teknologiat, kuten V2L, V2H ja V2G, tekevät sähköautostasi muutakin kuin kulkuvälineen – se voi toimia varavirtalähteenä ja jopa osallistua sähköverkon tasapainottamiseen. Tässä artikkelissa kerromme, miten hyödynnät sähköautoasi sähkökatkon sattuessa ja mitä etuja nämä teknologiat tuovat.

Uudet teknologiat – Sähköautosi monipuoliset mahdollisuudet

Sähköautojen akut ovat kehittyneet valtavasti, ja nykyään niiden käyttö ei rajoitu pelkästään auton liikuttamiseen. Kaksisuuntaisen latauksen ansiosta sähköautostasi voi tulla olennainen osa kotisi energiajärjestelmää, jopa varavoimalaite. Seuraavaksi käymme läpi eri tavat, joilla voit hyödyntää sähköautoasi sähkökatkon aikana, sekä muissa tilanteissa.

V2L (Vehicle-to-Load): Virtaa laitteillesi helposti

V2L on yksinkertaisin tapa hyödyntää sähköautosi akkua. Se ei vaadi monimutkaisia järjestelmiä, vaan usein pelkkä adapteri riittää. Adapterin avulla voit kytkeä tavallisia sähkölaitteita, kuten jääkaapin, tietokoneen tai vaikkapa sähkögrillin, suoraan autosi latausporttiin. Monet uudet sähköautomallit, kuten Hyundai IONIQ 5 ja Kia EV6, tarjoavat V2L-ominaisuuden. Esimerkiksi Hyundai IONIQ 5:n V2L-toiminto mahdollistaa jopa 3,6 kW:n tehon, mikä vastaa tavallista 16 ampeerin sulaketta. Virtaa siis riittää useimmille kodin laitteille. Myös Kian uudemmissa malleissa, kuten EV9 ja Niro EV, on V2L-ominaisuus. Lisäksi monet muutkin merkit, kuten MG:n tietyt mallit ja BYD:n mallit tarjoavat tätä ominaisuutta.

Käytännössä V2L toimii näin: sähkökatkon yllättäessä kytket adapterin auton latausporttiin, ja adapterin pistorasiaan voit liittää tarvitsemasi laitteet. Hyundai kertoo, että V2L-toimintoa on käytetty onnistuneesti esimerkiksi hotellin ja porotilan sähköistämiseen.

V2H (Vehicle-to-Home): Sähköautosi kodin varavirtalähteenä

V2H on kehittyneempi teknologia, jonka avulla sähköauton akku voi toimia koko kodin varavoimajärjestelmänä. V2H-järjestelmässä auto kytketään kodin sähköverkkoon erityisen kaksisuuntaisen latausaseman kautta. Sähkökatkon sattuessa järjestelmä osaa automaattisesti hyödyntää auton akkua varavirtalähteenä, jolloin sähköä syötetään koko talolle tai ainakin sen tärkeimmille laitteille.

On tärkeää muistaa, että V2H-järjestelmän asentaminen vaatii aina ammattilaisen apua. Kodin sähköjärjestelmään tehdään muutoksia, ja tarvitaan erillinen ohjausyksikkö. Nordic Plug kertoo, että V2H-järjestelmiä on käytetty Japanissa jo vuodesta 2012 lähtien.

Vaikka V2H-teknologiaa tukevia autoja ei ole vielä laajasti saatavilla Suomessa, tilanne on muuttumassa. Esimerkiksi Nissan Leaf ja tietyt Mitsubishi Outlander PHEV -mallit tukevat V2H- ja V2G-ominaisuuksia. Myös Kia EV9 tukee näitä teknologioita. Lisäksi Cupra Born sekä Volkswagen ID.3 ja ID.4 -mallit ovat tulossa tukemaan kaksisuuntaista latausta; V2H-toiminnallisuus vaatii kuitenkin aina erillisen kaksisuuntaisen latausaseman.

Tavallisia V2L-järjestelmiä ei saa käyttää kodin sähköverkon varavoimajärjestelmänä. Tämä voi aiheuttaa vakavia turvallisuusriskejä ja teknisiä ongelmia, kuten Apu-lehden artikkelissa varoitetaan.

V2G (Vehicle-to-Grid): Sähköautosi sähköverkon tukena

V2G vie sähköauton hyödyntämisen pisimmälle. V2G:ssä sähköautot voivat toimia osana älykästä sähköverkkoa, auttaen tasoittamaan kulutushuippuja ja jopa myymään sähköä takaisin verkkoon. Virta Globalin artikkelissa kerrotaan, että V2G on vielä kehitysvaiheessa, mutta sillä on valtava potentiaali. Jotta V2G voisi toimia laajasti, tarvitaan lisää infrastruktuurin kehittämistä, standardeja ja kaksisuuntaista latausta tukevia autoja sekä latausasemia.

V2G:n taloudelliset hyödyt

V2G ei ainoastaan auta sähköverkon tasapainottamisessa, vaan se voi tuoda myös taloudellista hyötyä auton omistajalle. Kun sähkön hinta on korkea, voit myydä sähköä autosi akusta takaisin verkkoon. Vastaavasti voit ladata autosi akkua silloin, kun sähkö on edullista. Tämä voi tuoda merkittäviä säästöjä sähkölaskuun pitkällä aikavälillä.

Sähköautot ja tulevaisuuden energiaomavaraisuus

Kaksisuuntaista latausta tukevat sähköautot voivat olla avainasemassa tulevaisuuden energiaomavaraisuuden lisäämisessä. Ne mahdollistavat uusiutuvan energian, kuten aurinkosähkön, tehokkaamman käytön. Voit ladata autosi akkua päivällä auringon paistaessa ja käyttää energiaa illalla. Tämä auttaa sähköverkon kuormituksen tasaamisessa ja tarjoaa varavoimaa. Nissan on tehnyt uraauurtavaa työtä V2X-teknologian kehittämisessä.

Miksi sähköauton akku kannattaa valjastaa käyttöön?

Sähköauton akku on merkittävä investointi. Sen hyödyntäminen kodin varavoimana on taloudellisesti järkevää, koska erillistä varavoimalaitetta ei tarvita. Sähköauton akku on myös hiljainen ja päästötön verrattuna perinteisiin varageneraattoreihin.

Yhteenveto: Sähköautosi – Enemmän kuin pelkkä kulkuneuvo

Sähköauto on kehittymässä monipuoliseksi työkaluksi, joka tarjoaa ratkaisuja myös kodin energiahaasteisiin. Vaikka V2H- ja V2G-teknologiat vaativat vielä kehitystä, V2L-ominaisuudet tarjoavat jo nyt käytännön apua. Sähköautoa hankkiessa kannattaa tutustua näihin mahdollisuuksiin ja valita auto, joka palvelee tarpeitasi monipuolisesti – myös sähkökatkojen aikana.

istartups