Moni sanoo harrastavansa autoja, mutta tämä lausahdus ei vielä kerro kovinkaan tarkasti, mitä kyseinen ihminen oikeastaan harrastaa – autoharrastuksella on nimittäin moninaiset kasvot. Autoharrastus voi tarkoittaa esimerkiksi vanhojen autojen keräilyä, autojen kunnostamista, kilpa-ajoa tai vaikkapa Ladaharrastusta. Myös lajin harrastajien kirjo on laaja. Vaikka autoalaa pidetään harrastuksena usein kovin miehisenä, löytyy alalta toki myös naisia. Monella alan harrastajalla myös lapsuusajan muistot vaikuttavat automieltymyksiin; joku on saattanut päästä lapsena vaikkapa isoisänsä hienon auton kyytiin ja tilanne on tuntunut aivan erityiseltä. Tämä erityisyyden tunne on saattanut johtaa jopa täysin tiedostamatta tilanteeseen, jossa kyseinen henkilö ihailee aikuisena kyseistä automerkkiä ja suhtautuu siihen intohimoisella tavalla.
Monet harrastavat asioiden keräilyä. Joku kerää postimerkkejä ja joku toinen taas posliininukkeja. Autoalan harrastaja voi kerätä autoja. Alan keräilijöiden kokoelmista saattaa löytyä monenlaisia menopelejä; joku alan harrastajista on innostunut museoautoista, joku toinen taas jenkkiautoista tai jopa Ladoista. Monen autojen keräilijän harrastuksen taustalta löytyy mielenkiintoinen ja omintakeinen tarina. Eräs Ladaharrastaja kertoo aloittaneensa harrastuksena kinattuaan naapureidensa kanssa siitä, ovatko amerikkalaiset vai neuvostoliittolaiset autot parempia. Ei varmastikaan ole vaikea arvata, kumpia autoja kyseinen henkilö itse piti parempina.
Osa suomalaisista on puolestaan vienyt jenkkiautoharrastusta aivan omanlaiseensa suuntaan lisäämällä autoonsa kotimaista designiä. Kurvaapa liikenteessä sellainenkin klassinen jenkkiauto, jonka konepelliltä löytyy itsensä Akseli Gallen-Kallelan suunnittelutyötä oleva koriste. Tässä jos missä on pyritty ottamaan parhaat puolet sekä jenkkien klassisten autojen designistä että kotimaisesta alan huippudesignistä.
Millaiset ihmiset sitten harrastavat autoja? Tähän kysymykseen voidaan vastata sanomalla, että kovin monenlaiset ihmiset harrastavat autoja, mutta yhteistä monelle heistä on paksu lompakko. Esimerkiksi jenkkiauton kunnostaminen on kallista lystiä eikä jokaista auton kunnostamiseen käytettyä euroa voi laskea. Intohimoinen harrastaja on kuitenkin sitä mieltä, että hän saa harrastuksensa kautta rahoilleen vastinetta. Rahan lisäksi jenkkiauton kunnostamiseen kuluu runsaasti aikaa.
Toisaalta moni on sitä mieltä, että jos haluaa hankkia kunnostettavan jenkkiauton, se on tehtävä nyt tai ei koskaan, koska hyväkuntoisia jenkkiautoja ei ole enää kovin paljon tarjolla. Tällaiset autot ovat nimittäin vähenemässä jopa Amerikassa, minkä vuoksi niiden hinnoissa on nähtävillä selkeää nousua. Auton kunnostamiseen kuluvan rahan lisäksi kannattaa muistaa, että jenkkiauto syö runsaasti bensaa. Lisäksi varaosien löytäminen saattaa olla vaikeaa, vaikkakin internet on helpottanut tätäkin urakkaa. Onkin tärkeää, että autoharrastukseen suhtautuu intohimoisesti, muutoin rahanmeno saattaa alkaa jossakin vaiheessa harmittaa.
Ei tarvitse olla edes intohimoinen autoharrastaja, jotta museoauton näkeminen liikenteessä ihastuttaa. Museoautoharrastajia löytyy maastamme noin 40 000, mutta myös muut kuin alan harrastajat ihailevat näitä sulavalinjaisia ja kiehtovia menopelejä. Moni pitää museoautoja huomattavasti nykyautoja tyylikkäämpinä. Toisaalta kiireinen nykyihminen ei taitaisi enää pärjätä autolla, jolla voi ajaa ainoastaan 14-15 kilometrin tuntivauhtia.
Autoharrastus tarjoaa mahdollisuuksia monenlaiseen toimintaan. Kerroimme jo edellä alan harrastajasta, joka yhdisti rohkealla tavalla klassiseen amerikanrautaan kotimaista designiä, mutta onpa eräskin autoharrastaja innostunut liimaamaan autoonsa 3000 tarraa.