Puuttuuko kotitalosi, tai kesämökkisi pihalta autotalli tai vastaava menopelin säilytyspaikka? Tiesitkö, että autotallin tai -katoksen voi rakentaa myös itse? Tässä artikkelissa kerromme, miten voit saada autotallin oman kotisi tai kesämökkisi pihalle. Kerromme myös, minkä vuoksi autotallin hankkiminen tai rakentaminen on hyvä sijoitus.
Jos suunnitelmissasi on talon rakentaminen, on autotalli tai autokatos helppo sisällyttää valmiiseen talopakettiin. Tallin, tai katoksen rakentamisen voi myös suunnitella ja toteuttaa myöhemmin, jos vain pihapiirissä löytyy sellaiselle tilaa. Sijoituksena autotalli on hyvä, sillä se nostaa lähes aina rakennuksen tai kiinteistön jälleenmyyntiarvoa. Suomessa auton säilyttäminen sääolosuhteilta suojattuna on järkevää myös auton itsensä kannalta. Erityisesti keräilyaarteiden kohdalla Myöhemmin autotallin voi halutessaan remontoida asuintilaksi.
Toinen näkökulma autotalliin sijoituskohteena on se, että sitä voi vuokrata myös ulkopuolisten käyttöön. Erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa taloyhtiöiden autopaikat ovat kalliita.
Kun autotallia ryhdytään suunnittelemaan, lähtökohdaksi on otettava huomioon tuleva käyttö. Tallia sunniteltaessa kannattaa lähteä liikkeelle siitä, miten monelle nelipyöräiselle talli suunnitellaan. Hyvin usein Suomessa rakennetaan 1-2 auton talleja, mutta myös muunlaiset ratkaisut ovat mahdollisia. Tärkeää on myös pohtia, kuinka lämmin tallista halutaan. Jos tallia halutaan käyttää muunlaiseen harrastustoimintaan, kannattaa se ottaa mitoituksessa huomioon.
Jos autotalli suunnitellaan yhdelle autolle, on sen koko yleensä noin 7 m x 4 m. Auto sujahtaa tämän kokoiseen talliin vaivatta, ja tallissa mahtuu myös liikkumaan hyvin. Jos tallissa halutaan säilyttää kahta autoa, leveys on yleensä vähintään 8 metriä. Suunnittelussa tärkeää on, ettei tallia suunnitella liian ahtaaksi. Jos tallissa halutaan säilyttää myös polkupyöriä, kannattaa niille varata tilaa, mutta yleensä suositellaan rakennettavaksi erillinen varastotila pyörien ja muiden tavaroiden säilyttämistä varten.
Rakennusprojektien huolellinen suunnittelu on myös budjetoinnin perusta, mutta usein projekteilla on taipumus paisua. Keskimääräiset kulut autotallin rakennusprojekteissa ovat noin 700-800 euroa neliömetriltä. Kustannuksissa voi säästää tekemällä osan työvaiheista itse, mutta jos projektiin ryhtyminen epäilyttää, kannattaa se jättää suosiolla ammattilaisille. Vaikka kyseessä ei olekaan asuinrakennus, kannattaa projekti toteuttaa huolellisesti alusta loppuun saakka, jotta vältytään mahdollisilta jälkiseuraamuksilta, ja uusilta korjausremonteilta.
Käytettävyyden kannalta on autotallin ovivalinta keskeinen. Suosituimpia ovimalleja ovat kippi- ja taiteovet, ja näiden mallien suosioon vaikuttaa varmasti myös se, ettei niiden toiminta häiriinty mahdollisen lumen vaikutuksesta. Tallin sisämateriaalit kannattaa valita omien toiveiden ja mieltymysten mukaisesti.
Monet haluavat, että autotallissa on tilaa myös jonkinlaiseen puuhasteluun, kuten auton korjaamiseen tai tuunaukseen. Tuunauksesta eli auton ominaisuuksien muuntelusta ja personoinnista onkin tullut suosittu harrastus erityisesti autointoilijoiden keskuudessa. Auton sisustukseen tarvikkeita myyvät monet liikkeet, kuten Work System, ja aloittelijakin pääsee harrastuksessa helposti alkuun. Lait rajoittavat tuunaamisprojekteja esimerkiksi renkaiden leveyden osalta, mutta sisustusmateriaalien suhteen tuunausharrastajalla on lähes vapaat kädet.
Myös autotallin rakentamista säädellään laeilla, joten on jo suunnitteluvaiheessa selvittää, millainen lainsäädäntö koskee autotallia ja siellä tehtäviä aktiviteetteja. Rakennusluvan hakeminen on saattaa olla projektin yksittäisistä vaiheista aikaavievin, ja toisaalta suunnitelmia voi joutua jossain vaiheessa muuttamaan.